onsdag 23 december 2009

God Jul och Gott Nytt År

Lyssna till vår störste tenor Jussi Björling då han sjunger

LAND, DU VÄLSIGNADE?




Land, du välsignade, tag min sång!
Gjut din ande i orden!
Giv, att den ljuder fullkomnad en gång,
Sången om landet i Norden,
Sången om sjumila skogar och sjö,
Slätter, som skördar oss bära,
Midnattssol och midvintersnö,
Sverige till ära, Sverige!

Land, du välsignade, tag mitt verk!
Dig min strävan jag vige!
Signa min tanke och armen stärk,
främst bland de främsta jag stige,
att när min bana jag ändat har,
sjunkit till skuggorna neder,
stolt må man minnas, att svensk jag var,
Sverige till heder, Sverige!

Dikten Land, du välsignade skrevs av Elisabet Björklund men blev känd genom
Ragnar Althéns tonsättning från 1923 och framför allt genom Jussi Björlings
insjungningar, den senaste från 1959. Sången ingår i den nationalromantiska
traditionen tillsammans med bl a Wilhelm Stenhammars Sverige, Tonerna av
Carl Sjöberg och Kung Heimer och Aslög av August Söderman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.