torsdag 11 december 2008

EU - demokratins högborg

Vem är det som är demokrat?

EU Referendum kan man ta del av ett sammandrag från de utskrifter som gjordes vid ett möte mellan Václav Klaus, Tjeckiens president, och medlemmar i Europaparlamentet, fredagen 5 december 2008, på slottet i Prag.

Daniel Cohn-Bendit, ledamot: Jag tog med en flagga till Er, som - har vi hört – finns överallt här på slottet i Prag. Det är den Europeiska unionens flagga, så jag vill placera den här framför Er.

Det kommer att bli ett tufft ordförandeskap. Tjeckien måste ta itu med arbetsdirektivet och klimatpaketet. EU: s klimatpaket utgör mindre än vad vi för vår del skulle önska. Det kommer att bli nödvändigt att hålla fast vid ett minimum av det. Jag är säker på att klimatförändringar innebär inte bara en risk, utan också en fara för den framtida utvecklingen av vår planet. Min uppfattning grundar sig på vetenskapliga synpunkter och delas med en majoritet av Europaparlamentet och jag vet att Ni inte håller med mig. Ni kan tro vad Ni vill, jag tror inte, jag vet att den globala uppvärmningen är en realitet.

Lissabon-fördraget: Jag struntar i Era åsikter om det. Jag vill veta vad Ni ska göra om det tjeckiska parlamentet och senaten godkänner det. Kommer Ni att respektera företrädare för folket? Ni måste underteckna det.

Jag vill att Ni ska förklara för mig nivån på Er vänskap med herr Ganley från Irland. Hur kan Ni möta en person vars finansieringskällor är oklara? Ni borde inte träffa honom med tanke på Er ställning. Det är en man vars finanser kommer från problematiska källor och han vill använda dem för att finansiera sin valkampanj i Europaparlamentet.

President Václav Klaus: Jag måste säga att ingen har talat till mig i en sådan stil och ton de senaste sex åren. Ni befinner er inte på barrikaderna i Paris här. Jag trodde sådant uppträdande slutade för 18 år sedan men jag förstår nu att jag hade fel. Jag tänker inte ställa frågan hur verksamheten inom De gröna finansieras. Om Ni vill ha en rationell diskussion under den halvtimme, som vi har till förfogande, ge ordet till någon annan, herr ordförande.

EU-parlamentets talman Hans-Gert Pöttering: Nej, vi har gott om tid. Min kollega kommer att fortsätta, eftersom vem som helst av ledamöterna i Europaparlamentet kan fråga Er vad han vill. (till Cohn-Bendit:) Var snäll och fortsätt.

President Václav Klaus: Det här är otroligt. Jag har aldrig upplevt något liknande förut.

Daniel Cohn-Bendit: Eftersom Ni inte har upplevt mig ... 

President Václav Klaus: Det här är otroligt.

Daniel Cohn-Bendit: Vi har alltid haft bra samtal med president Havel. Och vad kommer Ni nu att säga om Er inställning till lagen mot diskriminering? Jag kommer med glädje att informera Er om vår finansiering.

Hans-Gert Pöttering: Brian Crowley, tack.

Brian Crowley, ledamot: Jag kommer från Irland och jag är medlem av ett parti i regeringen. Hela sitt liv kämpade min far mot det brittiska herraväldet. Många av mina släktingar förlorade sina liv. Det är därför som jag vågar säga att det är Irlands önskan att anta Lissabon-fördraget. Det var en förolämpning, herr talman, för mig och det irländska folket det Ni uttryckte under statsbesöket på Irland. Det var en förolämpning att Ni träffade Declan Ganley, en man utan politiskt mandat. Den mannen har inte dokumenterat de källor från vilka hans kampanj var finansierad. Jag vill bara informera Er om vad det irländska folket kände. Jag önskar att Ni får ert program för Ert ordförandeskap igenom och Ni kommer att få igenom vad EU-medborgarna vill se.

President Václav Klaus: Tack för den upplevelse som jag fått från detta möte. Jag trodde inte att något som detta är möjligt och jag har inte upplevt något liknande under de senaste 19 åren. Jag trodde att vi levde i en demokrati, men det är verkligen post-demokrati som styr EU.

Ni nämnde de europeiska värderingarna. Det viktigaste är frihet och demokrati. Medborgarna i EU: s medlemsstater är bekymrade över friheten och demokratin, framför allt. Men demokratin och friheten förlorar mark inom EU i dag. Det är nödvändigt att sträva efter dem och kämpa för dem.

Jag skulle vilja understryka, framför allt, vad de flesta medborgare i Tjeckiska republiken känner, att för oss finns inga alternativ till medlemskap i EU. Det var jag som lämnade in en EU-ansökan 1996 och undertecknade anslutningsfördraget 2003. Men arrangemangen inom EU har många alternativ. Att ta ett av dem som heligt och okränkbart och som man inte får ifrågasätta eller kritisera är mot allt som Europa står för.

När det gäller Lissabon-fördraget, skulle jag vilja nämna att det inte har ratificerats i Tyskland heller. Det konstitutionella förslaget som i princip var likadant som Lissabon-fördraget, avslogs i folkomröstningarna i två andra länder. Om Mr Crowley talar om en förolämpning mot det irländska folket, så måste jag säga att den största förolämpningen mot det irländska folket är att inte acceptera resultatet av den irländska folkomröstningen. På Irland träffade jag en som representerar en majoritet i sitt land. Ni, Mr Crowley, representerar ett synsätt som är i minoritet på Irland. Det är ett konkret resultat av folkomröstningen.

Brian Crowley: Med all respekt, herr president, Ni kan inte tala om för mig vad irländarna tycker. Som irländare vet jag detta bäst.

President Václav Klaus: Jag vill inte spekulera om vad den irländska befolkningen tror. Jag konstaterar att det enda mätbara resultatet har visat sig genom folkomröstning.

I vårt land är inte Lissabon-fördraget ratificerat eftersom parlamentet inte har fattat beslut om det ännu. Det är inte presidentens fel. Låt oss vänta på beslutet i båda kamrarna i parlamentet, det är den nuvarande fasen av ratificerings-processen i vilken presidenten inte spelar någon roll överhuvud taget. Jag kan inte underteckna fördraget, det är inte på mitt bord nu utan det är upp till parlamentet att besluta om det. Min roll kommer efter ett eventuellt godkännande av fördraget i parlamentet.

...
Hans-Gert Pöttering: ... Sammanfattningsvis - och jag vill lämna det här rummet i god anda - Jag skulle vilja säga att det är mer än oacceptabelt, om Ni jämför oss med Sovjet-unionen. Vi är alla djupt rotade i våra länder och våra valkretsar. Vi vill ha frihet och försoning i Europa, vi vill väl, men är inte naiva.

President Václav Klaus: Jag har inte jämfört er med Sovjetunionen, jag nämnde inte ordet "Sovjetunionen". Jag sa bara att jag har verkligen inte upplevt en sådan stämning, en sådan debattstil under de senaste 19 åren i Tjeckien.

2 kommentarer:

  1. Läs gärna vad Euro-med skriver om mötet. Går att läsa både på danska, engelska och tyska!

    http://euro-med.dk/?cat=3

    SvaraRadera
  2. Som jag tidigare skrivit här, så är jag är övertygad om, att EU kommer att förbjuda kritik av EU. Under någon förevändning.

    Jag är inte ensam om min farhåga.

    Melanie Phillips delar den.

    "Indeed, those who object to the EU arrest warrant and the EU project itself as an attack on national sovereignty are themselves routinely accused of xenophobia.

    It is surely not fanciful, therefore, to imagine an Orwellian scenario in which such people may themselves be extradited and prosecuted - for warning against the very abuse of power that may put them in the dock."

    Daily Mail

    SvaraRadera

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.